Hardangerbrua - Norges lengste og vakreste hengebru
En hengebro blir utsatt for flere forskjellige belastninger, både fra personbiler og lastebiler, samt belastninger fra vær og vind. Hardangerbrua er bygget mellom høye fjell over en smal fjord og blir utsatt for kraftig vind fra flere retninger. Det er en komplisert utfordring å sørge for at broen holder seg oppreist selv under ekstreme forhold.
En prestasjon i betong og stål
Da Hardangerbrua stod ferdig bygget i 2013 kunne bilister, syklister og turglade fotgjengere endelig oppleve den fantastiske utsikten 55 meter over fjorden. På Vallaviksiden av broen kommer man ut av Vallaviktunnelen som åpner seg opp fra fjellet med en tunnelportal på 23 meter, en av de høyeste tunnelportaler i verden.
Det er litt av en presentasjon å bygge noe slikt, på et sted som har så mange miljømessige utfordringer, fra høye vindkast til bratte fjell og dype fjorder. Da må det skreddersydde løsninger og spesialtilpassede materialer til. Det er benyttet ståltråd som tilsvarer en total lengde på hele 36000 kilometer som holder selve broen oppe, og støttes av to veldige tårn i betong med en høyde på 201,5 meter på Bu-siden og 193,5 meter i Vallavik.
Hardangerbruas historie
Det tok syv år fra Stortinget vedtok å bygge Hardangerbrua i 2006, til den stod ferdig klar og åpen til bruk i august 2013. Da var det nesten ti år siden forrige gang snoren ble klippet på en hengebro i Norge med åpningen av Fedafjordbrua i 2006, og 169 år siden den første hengebrua kom til Norge med Bakke bru i 1844. I dag finnes det 23 hengebroer i hele Norge, spredt utover den fantastiske naturen vi har her i landet.
Norges vakreste hengebru?
Hardangerbrua ser slående ut fra avstand, men er kanskje sett fra sin beste siden når fjellet åpner seg opp til en rekke av symmetriske stålkabler høyt over Hardanger fra tunnelportalen i Vallavik. Men er det Norges vakreste hengebro? Med så mange å velge mellom er det jo tross alt litt konkurranse. Her er noen av utfordrerne:
Hålogalandsbrua: Mens Hardangerbrua åpner seg mellom to fjell, svinger Hålogalandsbrua seg i et åpent landskap på Narvik i Nordland. De spisse betongtårnene passer godt inn i det fjellkledde landskapet.
Bakke bru: Vi kan jo ikke skrive om vakre hengebroer i Norge uten å nevne Bakke bru i Flekkefjord. Broen ble designet av arkitekt Georg Daniel Barth Johnson og skiller seg ut fra moderne hengebroer ved at den er laget i stein og tre og ikke stål og betong. Da tåler den ikke like mye som broer bygget i senere tid, men selv om den mister en del styrkepoeng vinner den på sjarm.
Kjerringstraumbrua: Med sitt enslige tårn er kanskje ikke Kjerringstraumbrua den mest imponerende hengebroen i Norge, men det unike designet er et interessant element i landskapet rundt. Broen har en lengde på 551 meter og krysser Kjerringstraumen mellom fastlandet og Storøya i Efjorden.
Les mer fra Kontrollrådet:
- Syv fascinerende bygg i betong
- Funksjonelle byrom i betong
- Art Decos materialer og dekorasjoner moderne men ikke modernistisk