Svalbard Globale Frøhvelv - fremtiden beskyttet i betong
Hvete, ris, bønner, linser og alle andre mulige korn- og plantearter - grunnlaget for menneskeheten, og alt annet liv for den del, er helt fullstendig avhengig av noe av det mest sårbare som finnes - et frø. Bare tenk på hvor sårbart et lite frø er. Du kan enkelt samle opp et par hundre av dem i håndflaten din, men samtidig er det også sterkt nok til å brødfø en hel planet med alle de tusenvis av dyreartene som bor her, fra reptiler til pattedyr.
All maten vi spiser har sin opprinnelse i et frø. For å beskytte disse verdifulle skattene mot klimaendringer og andre typer katastrofer, valgte den Norske regjeringen i 2005 å bygge et frøhvelv på Svalbard, sprengt inn i fjellet med en beskyttende portal i betong, for å vokte jordens mest dyrebare ressurs.
Bygget med fjell og betong
Svalbard Globale Frøhvelv er designet av Snøhetta, på oppdrag fra Olav Olsen på forespørsel av Statsbygg. 130 meter inn i fjellene på Svalbard og 130 meter over havoverflaten, er det sprengt ut et stort område for oppbevaring og beskytting av alle typer frø. For å passe på at verken vann eller andre potensielle trusler kommer inn i frøhvelvet er det også laget en stor beskyttende port av betong utenfor. Frøhvelvet er designet for å ha en nesten uendelig levetid. Bygget står ved foten av Platåfjellet i Longyearbyen og har en kapasitet til å lagre hele 4,5 millioner frøprøver. Frøprøver fra mer enn 4000 plantearter ligger begravet i fjellet i dag.
Perpetual Repercussion - evig ettervirkning
På taket og fasaden på inngangsportalen på Svalbard Globale Frøhvelv lyser kunstverket Perpetual Repercussion, eller evig ettervirkning på godt gammelt norsk. Det er designet av kunstner Dyveke Sanne, og er synlig på avstand i både den lyse midnattssola om sommeren og den lange mørketiden om vinteren. Denne lyseffekten er laget ved hjelp av trekanter av høyreflekterende, syrefast stål i forskjellige størrelser. Sammen med andre lysbrytende elementer som speilglass og prismer vil trekantene som inngangspartiet er fylt av, reflektere lys og sollys. Selv om det alltid er mulig å se kunstverket, betyr ikke det at det er det samme kunstverket du får se hver gang du går forbi. Det er nemlig designet slik at uttrykket endrer seg avhengig av hvilken tid på døgnet eller hvilken årstid det er.